Jak załatać dziurawą dętkę/zmienić oponę w rowerze?


Wymiana dętki

Teoretycznie każdy wie jak sobie poradzić z tą prostą naprawą, ale jest kilka sztuczek, które mogą pomóc.

  1. Spuść resztkę powietrza.
  2. Używając obu kciuków przeciągnij oponę na drugą stronę obręczy i w ten sposób zsuń jeden z „drutów” opony do środka obręczy na całym obwodzie.
  3. Odwróć koło i zadziałaj w drugą stronę. Szczypiąc bok opony wysuń jej rant na krawędź obręczy. Jest to łatwe kiedy pozostały obwód rantu jest luźny i nie opiera się na brzegu obręczy.
  4. Jeśli nie jest to opona bezdętkowa możesz posłużyć się łyżkami do opon. Wystarczy podważyć rant opony i zaczepić haczyk łyżki o szprychę. Następnie w odległości 5-7 cm posłużyć się w ten sam sposób drugą łyżką.
  5. Jeśli rant opony nie spadł jeszcze na zewnątrz obręczy, należy posłużyć się analogicznie trzecią łyżką. To z pewnością wystarczy.
  6. Przesuwając dłonią pod rantem opony należy zsunąć go na zewnątrz na całym obwodzie. Nie musisz ściągać drugiego, no chyba, że trzeba wymienić oponę.
  7. Odkręcić nakrętkę mocująca zawór i wyjąć dętkę.
  8. Przesunąć oponę tak, żeby było widać czy taśma wewnątrz obręczy dokładnie przykrywa nyple. Ostre krawędzie nypli lub wystające do wnętrza szprychy mogą być pierwszą przyczyną przedziurawienia dętki.
  9. Gołą dłonią należy dokładnie sprawdzić czy od środka opony nie tkwi jakiś kolec, drut bądź inny ostry zadzior. Jeśli tkwi, to go usuń!
  10. Dopiero teraz można założyć nową dętkę. Lekko ją nadmuchaj – choćby ustami, żeby się rozprężyła.
  11. Zawór włóż do otworu w obręczy. Wepchnij dętkę do opony.
  12. Załóż swobodny rant opony na obręcz zaczynając od zaworu. (Zdjęcie 4.)
  13. Sukcesywnie i symetrycznie nasuwaj rant opony na krawędź obręczy.
  14. Po założeniu nieco napompuj i sprawdź czy opona dobrze „siadła” w stopkach obręczy i nigdzie nie wystaje.
  15. Jeśli masz zawór Presta dopiero teraz nakręć srebrną nakrętkę stabilizującą go w obręczy
  16. Napompuj nie przekraczając zalecanego przez producenta ciśnienia.

Łatanie dętki
Przebicie zapasu w ciągu jednej wycieczki nie jest niczym szczególnym. Wówczas dętkę trzeba załatać.

  1. Najważniejsza jest diagnoza, czyli wykrycie nieszczelności. Dętkę należy lekko napompować. Często dziurki są tak małe, że ich odnalezienie nie jest łatwe. Podmuch wykryją tylko najwrażliwsze receptory na skórze znajdujące się w nozdrzach i na policzkach. Wystarczy skrupulatnie przesuwać dętkę pod nosem jak do wąchania. Odnalezioną dziurkę należy zatkać palcem i szukać dalej. Najczęściej obok znajduje się druga, bowiem najczęstszą przyczyną złapania „kapcia” w terenie jest dobicie opony. Tzw. „snake bite” (Zdjęcie 5.) jest zmorą wszystkich jeżdżących w terenie, opona wraz z dętką jest przyszczypnięta pomiędzy kamieniem i obręczą i przecięta dwa (!) razy.
  2. Papierem ściernym należy oczyścić i zmatowić okolice dziurki, przetarta powierzchnia powinna być większa niż łatka.
  3. Nanieść cienką (!) warstwę kleju na wyczyszczone papierem miejsce.
  4. Należy odczekać aż powierzchnia kleju przestanie się błyszczeć, trwa to kilkanaście sekund i można to przyspieszyć dmuchając.
  5. Dopiero teraz należy ściągnąć folię aluminiową z łatki i dokładnie docisnąć łatkę. Nie należy przejmować się przeźroczystą folią na łatce i zostawić ją. Próby zdarcia jej na świeżo, mogą skończyć się odklejeniem całej łatki. (Zdjęcie 6.)
  6. Po powrocie do domu łataną dętkę trzeba wymienić.

Naprawa opon bezdętkowych
W warunkach terenowych zalecamy założyć zwykłą dętkę i dopiero w warunkach domowo warsztatowych zakleić dziurę.

  1. Zsunąć jedną z drutówek opony do kanału biegnącego przez środek obręczy.
  2. Stosując się do punktów 1-3 procedury zdejmowania opony i bez używania jakichkolwiek narzędzi zdjąć jeden z „drutów” opony.
  3. Wykręcić zawór.
  4. Zamontować zwykłą dętkę.
  5. Założyć oponę, napompować.

W razie czego odsyłamy do procedury opisującej wymianę dętki.

Po powrocie należy zdemontować dętkę, nasmarować rant opony płynem do naczyń. Bez używania jakichkolwiek narzędzi zamontować oponę i napompować ją. Zanurzając w misce itp. wykryć nieszczelność i oznaczyć ją. Jeśli nieszczelność wynika ze zniszczonego rantu opony, naprawa jest niemożliwa. Tylko otwory można uszczelnić. Polecamy zestawy naprawcze do opon tubeless Michelin lub Genuine Innovations Tubeless Tire Repair. Składają się one z nasączonej brązowym lepiszczem „dratwy” i małego „szydełka” do przewleczenia jej przez otwór.

  1. Przez widełki przełożyć się „dratwę”.
  2. Wepchać „dratwę” przez otwór.
  3. Nożykiem obciąć naddatek
  4. KONIEC! Żadnego ściągania koła, zdejmowania opony, ba – nawet bez spuszczania powietrza.

Bez tego genialnego zestawu oponę można zalepić analogicznie do łatania dętki.

  1. Zdjąć oponę. Jak to robić już wiecie.
  2. Papierem ściernym należy lekko zmatowić oponę od wewnątrz (!) w okolicach dziurki, przetarta powierzchnia powinna być większa niż łatka (Zdjęcie 7.). Uwaga, na oponie bezdętkowej jest tylko cienka warstwa gumy, jej całkowite usunięcie prowadzi do uciekania powietrza.
  3. Nanieść cienką (!) warstwę kleju na wyczyszczone papierem miejsce.
  4. Odczekać aż powierzchnia kleju przestanie się błyszczeć, trwa to kilkanaście sekund, można to przyspieszyć dmuchając.
  5. Dopiero teraz należy ściągnąć folię aluminiową z łatki i dokładnie ją docisnąć. Nie należy przejmować się przeźroczystą folią na łatce i zostawić ją. Próby zdarcia jej na świeżo mogą skończyć się odklejeniem całej łatki.
  1. Hi Dear, are you genuinely visiting this site on a regular basis, if so afterward you
    will definitely take nice know-how.

  2. Interesting survey. One other thing to the place you will be promotion your
    areas alone, one of the complications
    you must always be aware of first you are able to handle dwelling check-up economical details.
    As being a Fsbo supplier, one of many car keys
    toward properly planning your own home in addition to being economical related
    to agent income sales revenue can be mind. The more
    you already know, the more earnings effort will be. An area when the vast majority of critical
    will be reports.

  3. Wow that was unusual. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again.
    Regardless, just wanted to say excellent blog!

    • Tomtoms
    • Maj 7th, 2014

    Warto też spreje do łatania zobaczyć – choć nie działają na duże dziury http://www.open-info.eu/spray-do-latania-detek-roweru-patch-spray/ takie najtańsze na wycieczki.

  4. With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement?
    My blog has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced
    but it seems a lot of it is popping it up all over the
    internet without my agreement. Do you know any techniques to help reduce
    content from being ripped off? I’d truly appreciate it.

  5. It’s very easy to find out any topic on web as
    compared to textbooks, as I found this post at this
    site.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: